Rozhovor s Antonínem Matznerem

diskusní fórum o skupině Beatles
Vicino
Zlatý Slavík
Zlatý Slavík
Příspěvky: 640
Registrován: pon bře 05, 2007 9:44 pm

Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od Vicino »

Když jsem za totáče coby teenager hltal Výpověď o jedné generaci, jméno autora mi celkem nic neříkalo a vlastně mě ani nezajímalo.
A od té doby se situaci příliš nezlepšila, i když zmiňovanou knihu mám doma dokonce s věnováním autora.
Rozhovor v Českém rozhlase z letošního ledna je velmi zajímavým pohledem do života velmi zajímavého člověka, který toho pro osvětu kolem Beatles u nás tolik udělal. Mohu doporučit.
Přímo stáhnout či jen poslechnout si to z rozhlasového archívu je možno TADY.
Uživatelský avatar
OHNOTHIMAGEN
Světová star
Světová star
Příspěvky: 3242
Registrován: pát čer 29, 2007 8:02 am
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od OHNOTHIMAGEN »

Rozhovor si pustím, jsem zvědav, ale osobně si myslím, že knihu o Beatles měl v té době napsat Jiří Černý, nikoli Matzner.
Rozhodně bych mu nepřisuzoval zásluhy za osvětu ohledně Beatles.

Mimochodem doporučuju přečíst si knihu Vladimíra Kouřila o Jazzové sekci "Jazzová sekce v čase a nečase".
Matzner je tam též zmiňován a musím říct, že z jeho úlohy při likvidaci Jazzové sekce jsem měl a dosud mám intenzivní pocit svinstva.
Našli jste, že nejlepší bitů zbyl na bourárnu podlahu?
Uživatelský avatar
Beaver
Krajská superstar
Krajská superstar
Příspěvky: 394
Registrován: stř dub 11, 2007 6:54 pm
Bydliště: Liberec

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od Beaver »

Byla to blbá doba a spousta lidí kolem hudby, ať už publicisté nebo sami hudebníci a zpěváci, to měli "těžké" A aby si udrželi svoje pozice, dělali pro to všechno. V TV cyklu Big Beat se toho dá dost vidět a slyšet o tom, jak se kdo choval, jmenovat nebudu. Jisté je, že jsem byl mnohdy překvapen.
A Jiří Černý? Toho jsem tak nějak bral a ctil do doby než došlo k události asi 10 let zpátky. Dokázal mi, že až takový odborník přes muziku není, a když jsem z jeho vlivu vystřízlivěl, začal jsem chodit na jeho web a tam mě přesvědčil docela. Je zajímavé, jak mu tam návštěvníci lezou do zadku a ptají se ho na různé věci kolem hudby a ještě zajímavější jsou jeho, mnohdy arogantní nebo vyhýbavé odpovědi. A o co šlo v mém případě, po kterém jsem na něj změnil názor?
Stalo se to tak, že jsem od svého útlého věku sháněl jednu nahrávku, byla to instrumentálka, hraná na 12 strunnou kytaru a kolem roku 1965 - 66 byla znělkou pořadu v Mikrofóru, který se jmenoval Jízda smrti. Byl to hudební pořad pro mládež s ukázkami novinek světové hudby a už nevím, kdo jej uváděl. Měl jsem nahrávku na kazetě, byla to kopie z pásku, na který jsem ji kdysi dávno zachytil z rádia, takže ani kvalita nebyla valná, ale rozhodně to bylo poslouchatelné. Zvukově se to podobalo skladbě od Shadows Dědečkovy hodiny, ale to bylo tou 12 strunkou. Myslel jsem původně, že by to Shadows mohli být a tím směrem jsem pátral.
Můj kamarád mi řekl, že se zeptá J. Černého, protože si s ním píše a má na něj kontakt, mailovou adresu. Pověřil jsem jej tedy, aby mu napsal a zeptal se ho na onen pořad Jízda smrti a kdo jej v té době uváděl (myslel jsem, že to bude vědět, v rádiu dělal Houpačku, mohl tedy kolegu redaktora znát). Navíc jsem mu poskytl mp3 nahrávku oné skladby. Šokovala mě jeho skálopevná odpověď. Kromě toho, že neznal jména hudebních redaktorů a konferenciérů, protože byl prý externista, stoprocentně určil název skladby a kapelu. Ve chvíli, kdy jsem to četl, jsem si o něm opravil své mínění. Napsal doslova: "Nahrávka je jasná, Memphis (Tennessee), hraje skupina Ventures." Tohle že napsal odborník přes muziku? Tenhle pán, který zasvěceně psal o Beatles a jiných kapelách? (Bylo mi jasné, jakým způsobem publikoval, prostě měl díky své ženě přísun materiálů a desek ze zahraničí a z toho čerpal informace pro své knihy a články). Ovšem určit takto blbě skladbu a ještě napsat, že nahrávka je jasná, to bylo na mě moc. Tak jsem mu napsal už já přímo a doporučil mu návštěvu ušního lékaře, pokud tedy jeho porucha netkví v tom, že takový blábol může říci jen ten, kdo nemá hudební sluch a nerozezná mezi sebou dvě odlišné melodie. Ventures navíc nepoužívali 12 strunnou kytaru a už vůbec ne tak, aby na ní byla postavena celá skladba. On mi ale odepsal, že tu nahrávku má na desce s Ventures, že to je jedna z desek, které vydali v cyklu jakési školy hry na kytaru, kde jsou ukázky toho, jak na kytaru správně hrát a jednou z nich je tato skladba Memphis. A že mi desku klidně půjčí, ať si pro ni zajedu do vedlejšího Jablonce, kde bude ten a ten den dělat svou Antidiskotéku. Já jsem si tu desku našel na netu a stáhnul ji, Memphis tam opravdu je, ale to je tak všechno, v čem má pravdu. Ani zvuk, ani rytmus, ani melodie, ba ani žádná 12 strunná kytara! Napsal jsem mu, že tu desku si může nechat, protože ji mám doma a doporučil mu, aby si ji jednou za čas poslechl, aby slyšel, jak se mýlí. Jenže to ho neodradilo a tvrdil mi, že má pravdu a abych já si nechal něco udělat s ušima... začal být až nepříjemný. Tak jsem mu doporučil pevného zdraví a také to, aby méně balamutil své důvěřivé ctitele, mezi které jsem se donedávna počítal i já.
A jaký byl další osud pátrání po té skladbě? Pátral jsem dál, psal na všemožné strany a jednou mi jakási paní, která měla ráda Shadows poradila, abych kontaktoval lidi z rádia, na které mi dala adresy. Tam jsem ale neuspěl, nikdo si nic nepamatoval, tak mi napsala, abych to zkusil u Radima Hladíka, že jí kdysi také pomohl s nějakým problémem okolo hudby. Dala mi jeho mailovku, tak jsem mu napsal a poslal mu ukázku. Vůbec jsem nedoufal, že se mnou bude zabývat, tak jsem přidal pár slov o tom, že jsem taky hrával v kapele atd. To bylo jednoho dne večer. Ráno jsem zapnul počítač a byla tam Hladíkova odpověď, kterou psal někde kolem půl třetí ráno. Psal, že skladbu zná, protože ji v mládí hrával a pak tam byl odkaz na You Tube (sakra, co já jsem se ho před tím naprohledával přes Google!) a mě málem omejvali!
Byla to ta skladba, jmenuje se prostě, 12 String Guitar, to byl jeden z názvů, které jsem do Google mockrát zadával, ale nenašel ho. Je tam datum 6.11.2008, ale já to hledal ještě před tím a pak jsem to vzdal... Za názvem je ale ještě uveden autor a interpret - Bert Weedon, kterého jsem absolutně neznal a jméno nikdy neslyšel. Přitom se u něj učil hrát Hank Marvin i George Harrison a spousta dalších, on se znal se všemi kapelami a kytaristé jej uznávali.
Radim Hladík mi splnil můj sen v podobě toho odkazu. Ještě jsem mu poděkoval v dalším mailu, přidal pár vět z mého hudebnického života, přidal jsem tam tu "zajímavou" korespondenci s J.Č. a on mi pak odepsal toto:
Moc mě potěšil Váš dopis. Čím dále jsem se jím prokousával, tím jasnější mi bylo o jakou skladbu se bude jednat. Mp3 jsem si pustil opravdu až nakonec a byla to ona. Věděl jsem, že naši hudební "publicisti" mají velké mezery a jejich úroveň je nevalná, ale tohle je trochu moc. Připisovat akustickou kytaru Ventures je opravdu trochu moc. A navíc, Memphis Tennesee........ To je opravdu hodně, hodně, hodně, hodně..........
Zdraví RH.
A tady je ta skladba:
https://www.youtube.com/watch?v=LwobTW8SI08 Pusťte si tu skladbu a řekněte sami, je to styl Ventures a skladba Memphis, ta známá odrhovačka, kterou hrál kdekdo po celém světě? Nezabili byste toho J.Č., když jako věhlasný publicista dává krk na to, že má pravdu?
Uživatelský avatar
OHNOTHIMAGEN
Světová star
Světová star
Příspěvky: 3242
Registrován: pát čer 29, 2007 8:02 am
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od OHNOTHIMAGEN »

Ta Weedonova skladba se správně jmenuje Twelve String Shuffle a je z roku 1965.
Jiří Černý ostatně sám již několikrát psal i řekl, že nechápe, proč ho pořád lidi berou jako chodící encyklopedii. Tomu docela rozumím, musel by mít hlavu jak pátrací balón.
Nikdo nejsme vševědoucí.

Matzner se stal v třiaosmdesátém předsedou nově zřízeného trucpodniku ministerstva kultury s názvem Česká jazzová společnost. Tato hned začala obesílat členy Jazzové sekce s úmyslem je přetáhnout k sobě.
O tři roky později pochválil v prohlášení pro ČTK státní moc za zrušení Jazzové sekce, jejíž vedení je ve vězení oprávněně kvůli daňovým únikům.
Opět odkazuji na Kouřila.
Našli jste, že nejlepší bitů zbyl na bourárnu podlahu?
Uživatelský avatar
Beaver
Krajská superstar
Krajská superstar
Příspěvky: 394
Registrován: stř dub 11, 2007 6:54 pm
Bydliště: Liberec

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od Beaver »

OT k tomu Weedonovi a J.Č.: To je sice pravda, co prohlásil J.Č., ale v tom případě měl napsat, "Bohužel, nevím" a ne v několika (!) mailech po sobě tvrdit, že to je Memphis od Ventures a ještě na mě být zlý a arogantní jen proto, že jsem s ním nesouhlasil. Takže jeho prohlášení o té chodící encyklopedii pak vypadá dost alibisticky. Nechme toho pána už být a ať si dál hraje na to čím nikdy nebyl jen proto, že byl jeden z mála v ČSSR, kdo měl ze zahraničí přísun desek a různý hudebních materiálů, takže si na tom postavil svůj celoživotní byznys. To se mu to pak psaly knížky typu Poplach kolem Beatles.
Jinak ta skladba je na YT teď už několikrát, dokonce amatérské covery, ale v době, kdy jsem ji hledal a neměl v ruce nic, čeho se chytit, pouze nahrávku a např. o nějakém Shazamu nebo Soundhoundu, či jiných programech pro vyhledávání skladeb třeba v PC, jsem neměl ani ponětí. Že by něco takového existovalo, mě v té době ani nenapadlo. Soundhound jsem začal v iPhone používat až v roce 2010 nebo tak nějak. Takže vypátrat nějakou skladbu byl do té doby problém. A už vůbec před fyzickou existencí internetu u mě doma.
Uživatelský avatar
OHNOTHIMAGEN
Světová star
Světová star
Příspěvky: 3242
Registrován: pát čer 29, 2007 8:02 am
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od OHNOTHIMAGEN »

Beaver píše: že byl jeden z mála v ČSSR, kdo měl ze zahraničí přísun desek a různý hudebních materiálů, takže si na tom postavil svůj celoživotní byznys. To se mu to pak psaly knížky typu Poplach kolem Beatles.
Holt máme každý s JČ asi jiné zkušenosti, ale z posledních souvětí čiší neskutečná závist. Nic jiného. To, že byl za minulého režimu problém s oficiální dostupností nahrávek západní provenience, je určitě pár lidem zde na fóru známo, byť si to třeba sami nepamatují. Někdo je vždycky sehnat uměl, a ten je pak šířil dál, a je úplně jedno, jestli šlo o pouštění v rozhlase, nebo o půjčování k okopírování, nebo o jiný způsob šíření. Dělala to tak spousta lidí.
Kdo na to tehdy neměl buňky, ten se musel spokojit buď s oficiálně prezentovanou kulturou, nebo se zkrátka spoléhat na ty schopnější.

Jiřímu Černému bych zásluhy o popularizaci rockové hudby v tuzemsku v žádném případě neupíral. Už jen kvůli podpůrným článkům v tiskovinách v první polovině 60. let, Houpačce, Deskám načerno, příspěvkům v Melodii a samozřejmě i Antidiskotékám.
Našli jste, že nejlepší bitů zbyl na bourárnu podlahu?
Uživatelský avatar
Beaver
Krajská superstar
Krajská superstar
Příspěvky: 394
Registrován: stř dub 11, 2007 6:54 pm
Bydliště: Liberec

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od Beaver »

OHNOTHIMAGEN píše:...z posledních souvětí čiší neskutečná závist. Nic jiného.
To jsou poměrně silná slova, protože zrovna v mém případě jsem neměl co závidět, protože jsem měl docela dobré zdroje na to, abych měl svou oblíbenou hudbu k dispozici. Zřejmě máš opravdu jiný vztah k panu J.Č., možná jsem podobný měl do doby, než jsme si se "santanou" začali psát víc než jen o správnosti jeho tvrzení o hledané skladbě. Jeho články z časopisů a knihy jsem dokonce shromažďoval, protože to byl jediný zdroj informací v tehdejším Československu. Publikoval také informace o našich zpěvácích a např. v knize Zpěváci bez konzervatoře balamutí čtenáře nesprávnými daty narození zpěváků (kdysi jsem se tím zaobíral, dnes už vím jen to, že ty chyby tam má). Namítneš, že nikdo není neomylný a máš pravdu, jenomže právě to, jak sám dokázal změnit můj názor na něj, ze mě činí jeho velkého kritika a dávám si pozor na to, co kde napíše. A že na jeho webu jsem jej několikrát nachytal při lžích a také jsem mu to vytknul. A jak jsem už uvedl, jeho mnohdy arogantní a vyhýbavé odpovědi na dotazy, které neuměl zodpovědět, mě neskutečně vytáčely. Bylo mi dost líto těch tazatelů, protože se na něj obrátili s důvěrou a on je jednoduše odbyl. Vrcholem bylo, když se tam někdo ptal na cosi kolem ELO a jeho odpověď byla ve stylu, že pro něj ELO nic neznamená (není to tak doslova, ale v tomto smyslu to bylo). Když někdo jako on dokáže odsoudit takovou kapelu, tak co si o něm mám myslet? Ale to tobě stejně nevysvětlím, protože pro tebe to je PAN znalec a nenecháš si to vzít. Byl jím i pro mě, ale už není. A nezapomínej na to, že v době jeho největšího vzestupu jsi nebyl ještě zdaleka na světě, takže z té doby si nemůžeš nic pamatovat, leda tak z vyprávění svého otce či děda. Já jsem na jeho publikační činnosti vyrůstal a měl jsem ty nejlepší a praktické důvody jej uctívat. Vždyť on jediný psal v Melodii o mých oblíbených Beatles, on to byl, kdo napsal Poplach kolem Beatles, knížečku, která tady je vedle mě asi 50 cm od mé hlavy. Pro nás v té době to byly informace vyvažované zlatem, protože nikde se to člověk nedočetl. A když v Zápisníku zahraničních zpravodajů v roce 1965 zahrál dopisovatel z Londýna nejnovější singl Help!, tak mě to málem od radosti zabilo, protože běžně se u nás západní hudba nehrála a poslouchala se Svobodná Evropa a "laxík". A Help! najednou zněl naprosto jinak než dosavadní beatlovské písničky. Nikdo z vás mladých, co sem chodíte tak zasvěceně diskutovat o Beatles, nemáte sebemenší představu, co to bylo za atmosféru a šokující událost, najednou z rádia slyšet jejich nejnovější singl. A to jsem uvedl jeden z mála příkladů. Do poloviny 60. let jsme znali Beatles jenom z hvízdající Svobodné Evropy, kterou komunisti během hudebních pořadů kupodivu nerušili (pouze v době desetiminutových zpráv bylo vysílání rušeno strašnými pazvuky) a pak z mála hudebních bloků na našich rádiích. Kdo měl to štěstí jako já, mohl si ohmatat jejich první singly už v 63. roce a celé LP Introducing The Beatles o půl roku později. Až ve druhé polovině 60. let se sem dostaly i ostatní desky, případně se celé (!) vysílaly na VKV okruhu Praha III v pořadech Hrajeme pro vaše magnetofony. Tou byla např. Rubber Soul, vysílaná v roce 1966 v létě.
To, co tu píšeš o nějakém spoléhání se na ty schopnější, je pěkná hloupost. To nebyli žádní schopnější, ale ti, kteří měli to štěstí, že měli někoho venku, kdo jim sem nějakým způsobem takové desky poslal. Jednoduché to nebylo a desky pak kolovaly po lidech, kteří si je nahrávali z kdovíjakých gramofonů na svoje magnetofony. Naštěstí to bylo za vlády A. Novotného, za jehož působení byl režim trochu volnější, což je znát i na celkové úrovni a vzestupu kultury 60. let.
Později se sem vozily desky z Jugoslávie, protože tam normálně vycházely tak, jako jinde na Západě. A do Jugoslávie se při troše štěstí člověk dostal i na dovolenou.
Jinak je chvályhodné, že se o historii zajímáš a nelze upřít, že o ní něco víš. Ale bacha na to, máš jen zprostředkované informace, tak si raději ověřuj to, co se někdy snažíš tvrdit a to dost přesvědčivě. Mnohdy to tak pravda docela není, jak to prezentuješ.
Uživatelský avatar
OHNOTHIMAGEN
Světová star
Světová star
Příspěvky: 3242
Registrován: pát čer 29, 2007 8:02 am
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od OHNOTHIMAGEN »

Beaver píše:A nezapomínej na to, že v době jeho největšího vzestupu jsi nebyl ještě zdaleka na světě, takže z té doby si nemůžeš nic pamatovat, leda tak z vyprávění svého otce či děda. Já jsem na jeho publikační činnosti vyrůstal a měl jsem ty nejlepší a praktické důvody jej uctívat.
Beaver píše:Nikdo z vás mladých, co sem chodíte tak zasvěceně diskutovat o Beatles, nemáte sebemenší představu, co to bylo za atmosféru a šokující událost, najednou z rádia slyšet jejich nejnovější singl.
Beaver píše:To, co tu píšeš o nějakém spoléhání se na ty schopnější, je pěkná hloupost.
Beaver píše:Ale bacha na to, máš jen zprostředkované informace, tak si raději ověřuj to, co se někdy snažíš tvrdit a to dost přesvědčivě. Mnohdy to tak pravda docela není, jak to prezentuješ.
Koukám, že je to pořád stejné a stejně předvídatelné kázání jako před lety - nezažil jsem to, nemám tudíž právo posuzovat, hodnotit, pochopit tu dobu.
Vůbec nevíš, co jsem všechno přečetl, co jsem viděl, co jsem slyšel, a je mi úplně jedno, jestli to bylo od rodičů, nebo od jiných pamětníků, a jestli tudíž mám nárok na to mít nějaký názor a dovolím si (považte tu drzost!) jej prezentovat. Historici, třeste se. Nezažili jste středověk, tak co o něm píšete? (Jenže těm tu chybí pětisetletej kavkazskej mužík, který vyleze zpoza šutru a upozorní je, že takhle ne.)
Melodii mám doma svázanou komplet od roku 1965 do roku 1983. Četl jsem ji několikrát a tak vím, jaké to muselo být objevné čtení. Věřím, že x lidí interprety, o nichž tam tehdy Jiří Černý psal, a kteří jsou špičkoví, dodnes nezná. Komu dnes něco řekne Alan Stivell, Káťa Babooshka nebo Steeleye Span? Ať jde o pamětníky, nebo ne. (Ale psal tak nejen Černý. Jan Křtitel Sýkora, Alexandr Goldscheider, tehdy i Jaromír Tůma...)
Ale jakápak hloupost s těmi schopnějšími? Mám možnost získat ze zahraničí nahrávku (mám příbuzné nebo známé). Pak ji nechám kolovat k přehrání. Až to dojde k úplně tomu poslednímu, přes x lidí, co se znají s tamtím, co se zná s tamtím. Nebo si to seženu na burze. Zkrátka jsem schopnější, nesedím s rukama v klíně a neskuhrám.
Je rozdíl snažit se někoho hudebně poučovat teď, po revoluci, když se dá bez jakýchkoli politických omezení sehnat de facto úplně všechno. Když je k dispozici internet, kde lze s trochou vůle dohledat taky všechno. O to horší pak je, když lidé bez jakéhokoli ověření pouštějí do světa totální bláboly, které jsou snadno napadnutelné. (Mě to takhle mrzí třeba u Vojtěcha Lindaura, to býval opravdu excelentní psavec, ale své osobní zkušenosti povyšuje v poslední době nad fakta snadno ověřitelná.) Taky ale asi záleží na formě, jíž se to podá. Jiřího Černého jsem na omyl upozornil párkrát v Jablonci při Ro(c)kování - vždy to přijal s klidem a byl spíš překvapený, že takovou chybu vůbec vypustil ven.
A že pro JČ neznamená nic ELO? To mě osobně dost mrzí, ale kaceřovat ho kvůli tomu nebudu. Pro mě třeba vůbec nic neznamenají Yes, King Crimson, ELP nebo Madonna. No a co?

Dál o osobě Jiřího Černého diskutovat nehodlám. Měj si svou pravdu, já si budu stát za svou. Oba na ni máme právo, ale ani jeden nemáme právo ji vnucovat jiným.
Koukám, že se téma Antonín Matzner dostalo úplně někam jinam. Jdu si radši pustit ten rozhlasový pořad. Tohle pořád nemá cenu.
Našli jste, že nejlepší bitů zbyl na bourárnu podlahu?
Park
Zlatý Slavík
Zlatý Slavík
Příspěvky: 863
Registrován: pát čer 27, 2008 11:30 am

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od Park »

Mě se osobně líbí kniha A.Matznera Beatles. Je hodně přehledná a byla první kde jsem se o nich něco dozvěděl. Nejdřív jsem ji sehnal v novém vydání (pamatuji si že to bylo v Plzni) a později v bazaru i původní vydání. Matzner měl oproti J.Černému výhodu, že sepsal celou historii Beatles (a tak jsem se dozvěděli, že se rozpadli, vč. těch závěrečných let 1966-1970). J. Černý prostě knihu napsal moc brzy a tak její vydání mám pouze jako archivní záležitost, moc ji do ruky neberu, onen Poplach je na své stáří opravdu v křehkém stavu, tak aby se nerozpadl, kdežto Matznera můžu vzít do ruky bez obav. Navíc Matzner podrobně popsal nahrávání Beatles s Ringem v Hamburku (Summertime), což je pro mě velmi důležité. Tím nesnižuji články a knihy J. Černého, neboť kdyby se mě někdo zeptal jmenujte českého hudebního kritika, tak by mi automaticky naskočilo jeho jméno. Určitě je dobré, že máme alespoň jednoho téměř dokonalého hudebního znalce. Navíc mě se líbí jeho lidský hlas, je to klid na duši, když vypráví v TV nebo v rádiu, tak už jen to jeho vokální podání je naprosto dokonalé. Někteří si z J. Černého dělají i dobře míněné fórky (teď ani nemám na mysli tu bláznivost Po stopách velkého mokasína-CD, jako spíš skladbu o něm od K.Zicha s názvem Životopis). Jinak vím, že každý má trochu jiný hudební vkus, ale tvrzení, že Madonnu moc nemusím, je asi trochu nadnesené. Mám všechny její alba (box 10 CD) a nějaké ty živáky na CD a DVD (např. Girlie Show, tour 2006,2008 apod., asi nejdůležitější je 2 DVD Celebration s videoklipy, které jsou již světoznámé), proč to ale píši, nejdříve se zkusme zamyslet jak by vypadal hudební svět bez Madonny. Já odhaduji, že by zpěvačky a hudební skupiny se zpěvačkou jako hlavní vokalistkou by patrně vůbec neexistovaly, myslím, že díky Madonně si můžeme rozšířit hudební svět o takové zpěvačky a skupiny jako Britney Spears, Christina Aquelira, Aqua, Cardigans, The Coors, Spice Girls, Cyndie Lauper a další. Byla by to velká ztráta a dnes bychom maximálně poslouchali takové skupiny jako ABBA a Blondie možná ještě Pretenders (ty vznikly ještě před Madonnou), vše ostatní by byla mužská záležitost. Což mi připadá trochu monotónní. Jinak nejsem žádný velký fanda Madonny, jak by se mohlo zdát z toho co píši. Koncertovala v Praze 2x a já nešel ani na jeden její koncert. Nemohu nevzpomenout na společné dílo G.Harrisona a Madonny tj. film Shanghai Surprise.
to se vrací kolibřík
Uživatelský avatar
OHNOTHIMAGEN
Světová star
Světová star
Příspěvky: 3242
Registrován: pát čer 29, 2007 8:02 am
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od OHNOTHIMAGEN »

Jiří Černý napsal v Melodii v roce 1979 velký seriál o Beatles. Na svou dobu velmi zdařilý a docela podrobný. Samozřejmě i s dobovými chybami.
Porovnávat Poplach a Matznera je trochu nefér - JČ měl k dispozici pouze knihu Love Me Do z roku 1964 a novinové články. Matznerova kniha vyšla v roce 1987, manželé Černí dokončili Poplach v lednu 1965 (rok se čekalo na vydání!), tedy rozpětí více než dvaceti let.

A jak by vypadal hudební svět bez Madonny? No podle mě úplně normálně. (Možná i lépe.) Všechny ty zpěvačky, které vypisuješ, že si díky Madonně můžeme o ně obohatit hudební scénu, jdou naštěstí úplně mimo mě, a pro mě je to jen snůška svět ničím neobohacujících interpretek. I když kapela Corrs nezněla při předskakování Stounům v Praze v roce 1998 nikterak špatně (rozhodně to nebyl takový fňuk rock jako na deskách).
Výrazné a především osobité zpěvačky byly už před Madonnou. Rockové i nerockové. A podle mě převyšují Madonnu a další podobné popzpěvandule o několik tříd. Bessie Smith, Dinah Washington, Billie Holiday, Yma Sumac, Aretha Franklin, Nina Simone, Joan Baez, Cass Elliott a Michelle Phillips (The Mamas & The Papas), Laura Nyro, Maddy Prior (Steeleye Span), Supremes, Carole King, Joni Mitchell... A ty rockovější? Janis Joplin, Grace Slick (Jefferson Airplane), Tina Turner, Suzi Quatro, Patti Smith, Stevie Nicks, Kate Bush, holky z The Runaways a The Slits a Girlschool, Pat Benatar, skupina Heart, Siouxsie Sioux, Bonnie Raitt, Chrissie Hynde (The Pretenders), Ricki Lee Jones... dejme tomu i Debbie Harry z Blondie. Nebo méně známé holčičí kapely The Liverbirds nebo The Feminine Complex.
Ani jedna z nich nepotřebovala k svému úspěchu Madonnu. Pro mě jsou v historii mph tyhle dámy mnohem podstatnější než Madonna. A pochybuju, že Madonna měla nějaký vliv třeba na Suzanne Vega.
A zpěvačky u nás? Sally Sellingová, Dáša Voňková, Zuzana Michnová, Pavlína Braunová, Zuzana Navarová, Irena Budweiserová, Zuzka Lapčíková, Radka Vranková, Martina Trchová, Karolína Kamberská, Yellow Sisters, na Slovensku Ika Kraicová... potřebovaly k svému úspěchu Madonnu?
Našli jste, že nejlepší bitů zbyl na bourárnu podlahu?
Park
Zlatý Slavík
Zlatý Slavík
Příspěvky: 863
Registrován: pát čer 27, 2008 11:30 am

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od Park »

Úspěchu je asi dost revelevantní slovo neboť o většině zpěvaček z angloamerického prostředí slyším prvně a ty co znám jen tak zběžně jako Jenis Joplin, Tina Turner a Suzi Quatro jsou pro mě zpěvačky jednoho hitu. To se s úspěchem Madonny nedá srovnat (a asi ani v hitparádách např. v počtu skladeb, bohatství apod., koneckonců titul královna pop music je asi něco co si od hudebních kritiků a fanoušků zasloužila), ale jak říkám každý má svůj styl. Šlo mi spíš o to nebrat její zásluhy v hudebním průmyslu. Z těch českých zpěvaček mám doma jen CD se Zuzanou Navarovou (slyšel jsem ho všeho všudy jednou) a od Sally Sallingové znám jen song Luna Pobledlá (B strana singlu Plakalo Baby od Petra Spáleného), ty ostatní naše neznám vůbec.
to se vrací kolibřík
Uživatelský avatar
OHNOTHIMAGEN
Světová star
Světová star
Příspěvky: 3242
Registrován: pát čer 29, 2007 8:02 am
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od OHNOTHIMAGEN »

Park píše:Úspěchu je asi dost revelevantní slovo neboť o většině zpěvaček z angloamerického prostředí slyším prvně a ty co znám jen tak zběžně jako Jenis Joplin, Tina Turner a Suzi Quatro jsou pro mě zpěvačky jednoho hitu. To se s úspěchem Madonny nedá srovnat (a asi ani v hitparádách např. v počtu skladeb, bohatství apod., koneckonců titul královna pop music je asi něco co si od hudebních kritiků a fanoušků zasloužila), ale jak říkám každý má svůj styl. Šlo mi spíš o to nebrat její zásluhy v hudebním průmyslu. Z těch českých zpěvaček mám doma jen CD se Zuzanou Navarovou (slyšel jsem ho všeho všudy jednou) a od Sally Sallingové znám jen song Luna Pobledlá (B strana singlu Plakalo Baby od Petra Spáleného), ty ostatní naše neznám vůbec.
To je pravda, to se s úspěchem Madonny nedá srovnat. Nejsou nonstop v televizi, jejich klipy netočej imrvére do zblbnutí hudební stanice nebo rádia, bulvár o nich nepíše... Madonna dokázala jednu jedinou věc, a v tom tkví právě ten její úspěch: umí využít všech možností, co ji obklopujou. Všech. Jenže to je hlavní cíl všech dnešních "hvězd": ať už umím sebevětší kulový, hlavně když to umím prodat.
Mně se drtivá většina televizí a rozhlasovými stanicemi propagovanými interprety silně nelíbí. Proto se snažím shánět si jiný než hlavní proud.
Ale netvrď mi, že neznáš Mamas and Papas, Patti Smith, Joan Baez, Arethu Franklin, Supremes, Carole King, Zuzanu Michnovou (nejlépe s Marsyas) nebo Radku Vrankovou alias Radůzu...
Našli jste, že nejlepší bitů zbyl na bourárnu podlahu?
Park
Zlatý Slavík
Zlatý Slavík
Příspěvky: 863
Registrován: pát čer 27, 2008 11:30 am

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od Park »

Mamas and Papas i Supremes znám a k těm bych snad řekl že sice hitů bylo u nich víc, ale asi by se daly spočítat na prstech jedné ruky, ty ostatní tebou uvedené interprety snad jen z knih o rocku dle jména (resp. jmenovat nějakou jejich skladbu to bych z hlavy hned nevěděl). A k té Madonně, no i ona musela natočit hit (první byl Holiday) a protože se to trefilo do vkusu posluchačů, tak se z hitového singlu udělalo album a pak pokračovaly další hity a čím dál lepší alba, prostě na to měla talent. A na počátku 80.let kdy začínala, tak média nebyla tak roztříštěná jako dnes a nehledaly se rychlé hvězdy. Tehdy si hudební kritici rockových časopisů dávali mnohem větší pozor než nějaký zpěvák/zpěvačka došly uznání a tak se třeba čekalo na úspěch několik let, kdežto dnes když nemáte během několika měsíců hit, jste odepsaní. Navíc si Madonna dokázala média získat i bulvárnějšími věcmi, ale hlavní byly ty písně a zpěv. V těch 80.letech bych řekl, že k ní byl tisk hodně nápomocný a kladný, to až v 90.letech se objevovaly určité aféry a kritičtější vnímání médií, které teprve s novým albem Music z r.2000 si zase přiklonila média k té pozitivnější části. Kromě toho docela dobře vypadá. Tak proč ne. Jsou to líbivé melodie a ona je dokáže lidem skvěle předvést ať na deskách či při live vystoupeních, která jsou dost barvitá a živá, téměř cirkusová, není to taková pódiová nuda jako např. z koncertu ELO.
to se vrací kolibřík
Uživatelský avatar
OHNOTHIMAGEN
Světová star
Světová star
Příspěvky: 3242
Registrován: pát čer 29, 2007 8:02 am
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od OHNOTHIMAGEN »

Nedaly by se spočítat na prstech jedné ruky, těch hitů je víc. Nemůžeš brát podle toho, co ještě dnes hrajou rádia. To bys taky mohl říct, že Eagles jsou Hotel California a nic jiného. Nebo že Beatles jsou tak deset písniček, co lze pravidelně slyšet v éteru.
Od roku 1981 vysílá MTV a nelze neříct, že drtivá většina hvězd 80. let vděčí za svůj úspěch právě MTV, ať už je to hudební blivajz, nebo ne.
Jsou interpreti, kteří se musejí obklopit metrákem pozlátka, barev a zkrátka toho cirkusu. Sem řadím právě i Madonnu. (Nedovedu si představit, jak si jde někam stoupnout sama, třeba s kytarou, a zpívá.)
Jenže občas to taky může mít účel odvést pozornost od hudebního neumětelství nebo naprosté povrchnosti.

Trochu poopravím: album Madonna vstoupilo do amerického žebříčku na začátku září 1983, singl Holiday až někdy před koncem roku.

Tak to radši půjdu stokrát na ELO, na tu jak říkáš pódiovou nudu, ale rozhodně si užiju jejich muziku. Nebo zrovna na Dylana.
Nejhezčí koncert, co jsem kdy zažil, byl v roce 2000 v Doksech, kde hrál Vladimír Merta. Přišlo nás pouze dvanáct, což je neskutečná ostuda, pódium bylo zřízené ze staré kůlny či čeho. Po pár minutách bouřka přerušila přívod elektrické energie, takže Mertovi nefungoval zesilovač, reproduktor ani mikrofon. Co udělal? Všechny nás vytáhl k sobě na to pódium, sesedli jsme se kolem něj do kruhu, on hrál a zpíval a my se houpali do rytmu a bubnovali rukama do podlahy.
Našli jste, že nejlepší bitů zbyl na bourárnu podlahu?
Uživatelský avatar
Beaver
Krajská superstar
Krajská superstar
Příspěvky: 394
Registrován: stř dub 11, 2007 6:54 pm
Bydliště: Liberec

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od Beaver »

Park píše:... pódiová nuda jako např. z koncertu ELO.
OT: To je dost odvážné napsat, že ELO jsou pódiová nuda, pokud ovšem nemyslíš ELO Part II, kteří u nás již téměř pravidelně koncertují a diváci a posluchači si je bohužel pletou s pravým ELO Jeffa Lynnea. Ale předpokládám, že ty máš na mysli právě originál ELO. Nevím, zda jsi viděl záznam koncertu z Hyde Parku nebo dokonce dokument o Lynneovi a ELO, který je vlastně vzpomínkou Jeffa na to, jak se k hudbě dostal a jak se ELO vyvíjel. Každému, kdo to neviděl, doporučuji tento dokument shlédnout. Mnoho lidí (u nás) by o kapele slyšelo poprvé a podle mě je to ostuda všech, co se zabývají hudební osvětou, že se takovému umělci a jeho kapele věnovalo tak málo místa. Jeff Lynne není člověk, který by se musel zviditelňovat pomocí médií a bulvárních klepů jako třeba již zmiňovaná Madonna, je to nesmírně skromný a pracovitý člověk a hlavně je to ryzí muzikant. Zkus jmenovat jednu světově známou kapelu, která by hrála podobný styl a jako on (a ELO). O českých kapelách už nemluvím vůbec. V hudební historii byly (i u nás) napodobovány různé styly, ať už beatlesovský, chicagovský, elvisovský... i ten madonňácký, ale nevím o nikom, kdo by se snažil dělat muziku jako Jeff Lynne (snad částečně němečtí Münchener Freiheit, naštěstí bez přesného kopírování stylu), kromě toporně znějících a špatně zapamatovatelných písní zpěváka Erica Troyera v začátcích ELO Part II, do kterého postupně přetahal všechny lidi z Lynneova ELO včetně symfoňáku Louise Clarka. Jen jediný Richard Tandy jej neopustil. Když pěvecký a hudební kolega J. Lynnea Kelly Groucutt vydal své sólové album, snažil se tam napodobit zvuk ELO, ale podařilo se mu to snad jen ve skladbě Am I A Dreamer (1982), která tím pádem měla úspěch, proč asi? Protože je to perfektní kopie stylu, melodiky, vokálů a kapelového aranžmá, jak to dělal Lynne. Také Eric Troyer a ELO Part II zabodovali v roce 1991 skladbou Honest Men, kde dokonce imituje hlas Jeffa Lynnea, takže při prvním poslechu se dají zaměnit s pravým ELO. Ale to je přímá snaha nahradit rozpadlou kapelu a pokračovat jakoby dál. To ovšem není možné, protože ELO = Jeff Lynne. ELO Part II je pro mě tedy pouze něco jako polo revivalová kapela, hrající hudbu původních ELO a navíc s členy původní kapely. Myslím ale, že ani tento odvar nelze nazvat pódiovou nudou.
Omlouvám se za tento off topic, ale nějak jsem měl potřebu zareagovat na Parkovo tvrzení.
Uživatelský avatar
OHNOTHIMAGEN
Světová star
Světová star
Příspěvky: 3242
Registrován: pát čer 29, 2007 8:02 am
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od OHNOTHIMAGEN »

Beaver a ELO:
Pod tohle se s čistým svědomím podepíšu. ELO bez Jeffa pro mě není ELO. Stejně jako Queen bez Mercuryho.
(Mimochodem, před pár dny hrál Jeff Lynne's ELO v Curychu. Byla se naň podívat i jedna liberecká regionální novinářka, takže čekám, že se tiskově zmíní. To, že Lynneův ELO ještě nedorazil do ČR, beru jako velkou hanbu tuzemských promotérů. A totéž v bleděmodrém Tom Petty.)
Našli jste, že nejlepší bitů zbyl na bourárnu podlahu?
Uživatelský avatar
j.babel
Světová star
Světová star
Příspěvky: 1789
Registrován: sob pro 03, 2005 1:18 am
Bydliště: Hořovice

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od j.babel »

Ono už je to dávno celé off topic, ale je zajímavé tu debatu sledovat, a rozhodně by byla škoda ji nějakým způsobem chtít zastavit.
Co si z toho může vzít nezúčastněný pozorovatel, je například opětovné potvrzení faktu, že Vašek řečený OHNOTHIMAGEN má hudební rozhled, který mu může mnohý z nás závidět. A to včetně mě. Což ho rozhodně opravňuje k tomu, aby diskutoval, ač neprožil. Osobní zkušenosti s minulými poměry, které tu prezentuje Beaver, jsou jistě také cenné, a k diskuzi opravňují neméně - ale také musím stvořit a použít slovo "nevíce". Nechci tu vůbec dělat soudce nějakého sporu, a už vůbec ne sporu o Jiřího Černého. To se stává, že každý má s konkrétním člověkem jinou zkušenost - abych to převedl jinam, platí to i v mém oboru. Na stejného lékaře jeden pacient nedá dopustit, druhý má třeba i objektivně zkušenost negativní. Přesto musím říct, že mě trochu mrzí ten styl "nepamatuješ, tak nemůžeš vědět" (omlouvám se za tu zkratku, ale jistě víme všichni, co mám na mysli). Tím spíše, že oba účastníky tohoto rozhovoru uznávám jako zasvěcené diskutéry, jejichž názory si tu vždy rád přečtu, ač se nutně nemusí shodovat s mými.
Pokud jde o Matznera, i pro mě byl prvním větším kontaktem s Beatles, do té doby mi byly některé nahrávky i záležitosti kolem nich naprosto neznámé. Co mu konkrétně v případě Výpovědi o jedné generaci trochu vyčítám, je snad až příliš podrobný popis počátků Beatles ve srovnání s tím, jak - co se týká prostoru - odbyl druhou polovinu jejich kariéry. A je dobře, že s Matznerem už prostě nevystačíme. Knih je k dispozici celá řada, i když je třeba trochu filtrovat. Mám teď na mysli trochu bulvárního (popis pokusu či úmyslu zavraždit McCartneyho) a vlastní názor postrádajícího (Why don't We Do It In The Road) Giuliana nebo naprostou úchylárnu Lennon známý neznámý. Nezmínit nelze ani množství chyb v dalších knihách, na které zrovna OHNOTHIMAGEN upozorňuje tím nejlepším způsobem, a sice předkládáním velmi bohatých "opravenek".
Opravdu mě pobavil Park tím, že díky Madonně existují zpěvačky jako Britney Spears nebo Christina Aquilera a uskupení typu Aqua nebo Spice Girls. To jsou záležitosti, které mě nechávají v lepším případě chladným a jestli existují opravdu díky Madonně (nemyslím si to), tak teda pěkně děkuju. Opravdu budu raději poslouchat ABBu, která podle mého povýšila pop na skutečné umění než tyhle a další pseudoumělce. V jejich seznamu mi chyběly už jen Liz Mitchell a její kolegyně, které se mimochodem taky obešly bez Madonny. Trochu pousmát jsem se musel nad konstatováním, že Janis Joplin, Tina Turner nebo Suzi Quatro jsou zpěvačky jednoho hitu a Mamas & Papas hitů tolika, že by se spočítaly na prstech ruky. A označit ELO za nudu, no promiň....?
Jsem rád, že v tom výčtu padlo jméno Sally Sellingové. Parku, když nic jiného, najdi si nahrávku Chmýří. Když jsem ji před lety slyšel poprvé, spadla mi brada úžasem nad tím, že u nás vzniklo něco takového. Z dalších pak třeba Černou perlu znát nebo Samotář. Moc těch nahrávek po ní nezůstalo, a k hanbě Supraphonu musím říct, že ji zatím vytrvale ignoruje.
Try to see it my way...
Uživatelský avatar
Beaver
Krajská superstar
Krajská superstar
Příspěvky: 394
Registrován: stř dub 11, 2007 6:54 pm
Bydliště: Liberec

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od Beaver »

Ber to, Jaroslave, tak, že mezi mnou a OHNOTHIMAGENem jde o normální střet dvou generací a ty se odehrávají zcela běžně a jsou přirozené. Asi vyznělo opravdu blbě, jak jsem psal to, jak to zkráceně označuješ slovy "nepamatuješ, tak nemůžeš vědět", ale v tu chvíli jsem měl před očima (nikoli vlčí mlhu, jak by mohlo kdekoho napadnout) tu nádhernou atmosféru poloviny 60. let, ze které si vzpomínám jen na to, jak bylo vždycky hezké počasí, když šlo o Beatles. Vidím sám sebe, jak jednoho dne v září 1964 scházím od nádraží dolů do centra a v trafice Na Rybníčku (liberečák ví) na mě za sklem koukají fotky Beatles na obálce časopisu a jsem si o něj rychle řekl, protože jsem se bál, že to není pravda. Byl to časopis Melodie a moje první české čtení o nich. A zase bylo hezky a slunečno toho dne, kdy měli dostat v knihkupectví Poplach kolem Beatles a já tam ráno běžel a jeden z mála výtisků jsem dostal. A takových příhod bylo víc, třeba jak jsem kvůli filmu Perný den, který měli dávat v kině v Rochlici, přerušil dovolenou, přiběhl s kufrem domů, nazul si v tom parném slunném létě grifny (tak jsme říkali vysokým beatles-botám na podpatku, které jsme si nechali šít na míru, tehdy se jim u ševce říkalo "mušketýrky") a jel do toho kina, kde bylo nevím proč napsáno "Zavřeno". To vše mi prolétalo hlavou, když jsem se zde rozepsal v tom svém příspěvku a mimoděk jsem srovnával své tehdejší zkušenosti a zážitky s jeho vědomostmi, které jsou nepopiratelně bohatší nežli moje či kohokoli jiného. Jen jsem si v duchu říkal: "Jo, hochu, škoda, žes to také nezažil..." a z toho pak vzniklo něco, co musí každopádně toho mladšího popudit, což jsem si neuvědomil. A můžu teď stokrát říkat, že jsem to tak nemyslel, už to tak zkrátka vyznělo. Přitom já toho o Beatles vím jen zlomek toho, co mnozí lidé tady na fóru, prakticky hlavně to, co bylo tehdy dostupné a muselo nám stačit.
Pak Beatles skončili a tady u nás začal o hodně blbější režim než byl doposud, já založil rodinu a přišly s tím i existenční starosti, shánění a zařizování bytu, děti, práce a pořád tak dokola a času bylo najednou málo. O mých oblíbených Beatles se občas něco napsalo v časopisech, vyšla kniha Beatles v písních a obrazech, kupoval jsem sólové desky ex-Beatles, sem tam jsem sehnal nějakou knihu nebo časopis v originále a potom až v roce 1987 vyšla Matznerova kniha Beatles. Teprve z ní jsem se dozvěděl mnoho nového, o čem se u nás vůbec všeobecně nevědělo a někdy to byly dost drsné skutečnosti. Po revoluci se vyrojilo hodně dalších knih, ale jejich hodnota mnohdy nebyla valná a bylo riziko si je pořizovat. Přesto některé, ty lepší, jsem si koupil, jako třeba Revoluci v hlavě, Anthology a pár knih o Lennonovi a McCartneym. S přibývajícími léty a starostmi mě tato tématika nějak opustila (byla také i jiná muzika a v 80. letech i dostupná díky dobrému příjmu bavorských rozhlasových stanic) a v podstatě mi zbyly jen ty krásné autentické vzpomínky na jejich nejslavnější období. Všem vám, fandům Beatles, bych přál tu dobu zažít, protože jakákoli slova vyprávění o tom jsou ničím proti obrazům, které nosím neustále v hlavě a vidím je jasně, jakoby to bylo včera.
Omlouvám se tím za další OT, ale asi jsem se musel trochu vykecat :lol:
timothy
Zlatý Slavík
Zlatý Slavík
Příspěvky: 960
Registrován: ned čer 25, 2006 2:09 pm

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od timothy »

Z některých komentářů zde uvedených by mohlo vyznít, že naši posluchači teprve ELO objevují či relativně nedávno objevili. Vím, že to takhle není myšleno, ale aby nedošlo k mýlce, rád bych uvedl, že mám desku ELO (výběr), co u nás vydal Supraphon. Navíc se zajímavým povídáním. Kromě této si velice moc cením (možná ještě víc) alba Zoom. Ale je fakt, že ne každý tohle může mít. Ještě bych rád dodal, že ELO (= Jeff Lynne, souhlasím) tvoří úžasnou hudbu (ale nechci je přeceňovat, jejich hudba k tomu docela svádí). A asi se zde spíše jedná o jednotlivá koncertní provedení. Černý se mi líbil v povídání o Karlu Zichovi a co se týče té knihy od Matznera, je velmi dobrá, i když mě často vrtalo hlavou, proč se příležitosti nechopil právě Černý, když už předtím takto psal do Melodie. A od Poplachu kolem Beatles tehdy také uběhla pěkná řádka let. Tolik má vsuvka. P.S. Sellingovou znám též, Lunu pobledlou a pár dalších písní. Je pravda, že by jí měl Supraphon věnovat více pozornosti.
this is what you need: Paul McCartney - If you wanna
Uživatelský avatar
Beaver
Krajská superstar
Krajská superstar
Příspěvky: 394
Registrován: stř dub 11, 2007 6:54 pm
Bydliště: Liberec

Re: Rozhovor s Antonínem Matznerem

Příspěvek od Beaver »

OT: :arrow: Timothy: Ještě tedy k ELO. Já když se bavím s lidmi, hlavně svými vrstevníky a řeknu ELO, tak většinou nevědí, o co jde. Pak jim pustím třeba Evil Woman (to už je hodně odrhnutá skladba) nebo jinou v rádiích hodně frekventovanou píseň, tak reagují slovy, že to už slyšeli, ale nevědí, kdo to hraje. Je to podobné i s mladšími lidmi, zkrátka jim to nic neříká. Mám známou, která ELO přímo žere, je o 10 let mladší než já, čili v podstatě v době, kdy začali strmě stoupat, jí bylo tolik, jako mně, když jsem bláznil po tehdy nové kapele Beatles. Takže ta kamarádka tvrdí to samé, co já: řekne někde jméno ELO a lidi koukají a nevědí. Přitom všichni tihle, co o nich nevědí, znají Queen, kteří své nejlepší věci tvořili ve stejné době. V rádiu se ELO moc nehráli a nějak se jim nemohlo přijít na jméno :lol: Miloš Skalka, jinak známý to angličtinář, vyslovil jednou v nějakém pořadu ještě před revolucí jméno Jeffa Lynnea jako "džef lajn" a Bev Bevana jako "bev bíven" (a musel jsem vyprsknout smíchy, když jednou ohlásil v rádiu, že budou zpívat Queen a "fredy merkary" a také k jeho oblíbeným jménům patřila Diana Ross a "sapríms") - no nic to byla jen menší vzpomínka na dalšího experta přes muziku, který dodnes uvádí v rádiu své "Starý desky sou hezký".
Timothy, doporučuji ti, poslechnout si první desky ELO a to nejlépe do sluchátek, možná ti to nic nebude říkat, ale ty nápady jsou prostě geniální (netvrdím teď, že ty cellové riffy jsou Lynneovy, na to tam měl právě tyto hráče, kteří zvuk obohacovali). A poslechni si i ty další, pokud jsi je neslyšel.
Deska Zoom není špatná, ale to už je nová éra, vlastně je to spíš Lynneova sólová deska.
I ELO měl období, kdy sklouzával do komerce, hlavně po albu Discovery se na těch dalších až k Ballance Of Power (to ale už byly jen zbytky původního obsazení kapely) objevovaly jednodušší skladby. Pak si dal pauzu a za čas vydal sólové album Armchair Theatre a za ještě delší dobu se teprve objevil Zoom. Mezitím ale natáčel a produkoval desky s jinými umělci (Tom Petty, Del Shannon, Joe Cocker, George Harrison, Paul McCartney... s dvěma posledně jmenovanými a Ringo Starrem je spolutvůrcem dvou "nových" písní Beatles) a byl jedním z Travelling Wilburys. Mně se moc líbí koncert Zoom, na kterém hraje s novým obsazením ELO svoje staré pecky a jeho současné aktivity vrcholí koncertem v Hyde Parku před dvěma lety - abych uvedl to nejdůležitější (spoustu dalších aktivit záměrně neuvádím, to bych se upsal). Myslím, že to ale všechno víš a píšu o tom jen proto, žes to ve svém příspěvku nezmínil.
Odpovědět